Loading...

Tulisiko minusta joogaaja? 5 vinkkiä uuden tavan oppimiseen

*Kaupallinen yhteistyö: Zalando

Olen aivan järkyttävän huono aloittamaan uusia harrastuksia. Kun on koko elämänsä harrastanut yhtä lajia (lentopallo, jos et tiennyt) ja harjoituksiin menty huvitti tai ei, niin siihen on kasvanut kiinni. Kun se laji jää tauolle syystä tai toisesta (olkapääleikkaus ja ulkomailla hengailu) on vaikea löytää sitä omaa, uutta lajia.

Vietän todella(!) paljon aikaa koneella ja se on ryhtynyt tuntumaan kropassa. Selkä- ja niskakivut sekä niistä johtuva päänsärky ovat tulleet tutuiksi. Lentopallo on ollut hyvä hartiakivun poistaja mutta se ei pelkästään riitä, sillä liike on siinäkin melko yksipuolista. Siksi on otettava härkää sarvista ja laitettava keho monipuolisemmin liikkeelle.

Kun opiskelin personal traineriksi, muistan kouluttajani Jarnon sanoneen, että kaikkien pitäisi harrastaa joogaa. Ja että heidän, ketkä ajattelevat olevansa liian jäykkiä joogaan pitäisi ehdottomasti harrastaa joogaa. Tiedän myös, ettei jooga ole pelkästään fyysistä vaan myös henkistä hyvinvointia siksi haastan itseni joogaamaan päivittäin seuraavan kahden viikon ajan. Tuletko mukaan? Tässä vinkkini siihen kuinka onnistumme haasteessa!

miten jooga arkeen

1. Päätä ajankohta, jolloin teet harjoituksen

Lentistreenini olivat aina tiettyyn aikaan, tiettyinä päivinä. En jättänyt treenejä väliin, ellen ollut kipeä. Kun ajankohta on päätetty etukäteen ja asetettu kalenteriin on sitä vaikeampi skipata. Lentistreenit ovat aina illalla ja edelleenkään niihin lähteminen ei ole hankalaa.

Haluaisin kuitenkin löytää itselleni aikaa aamuisin ja ottaa joogaharjoituksen osaksi aamurutiineja. Enemmän kuin ajasta, se on kiinni tapojen muuttamisesta. Illalla on helppo päättää, että aamulla joogataan mutta herätyskellon soidessa sitä äkkiä unohtaa sen, mitä illalla lupasikaan…

2. Päätä etukäteen kuinka pitkän ja minkä harjoituksen teet

Siinä vaiheessa aamua, kun on saanut itsensä ajoissa hereille, on parasta tietää mitä tekee tai aika menee vain vatvomiseen. Yksin vaihtoehto on tehdä joka aamu yksi ja sama harjoitus. Tämä on erityisen hyvä valinta, jos on vaikeuksia saada kiinni rutiinista, sillä mitä vähemmän joutuu ajattelemaan, sitä parempi.

Eli aivot narikkaan ja tekemään. Aloita helpolla harjoituksilla, netti on täynnä joogavideoita niin aloittelijoille kuin kokeneemmille joogaajille.

Oma suosikkini on ollut Yogaia, jossa voi osallistua niin livetunneille kameran välityksellä kuin katsoa tunteja nauhoituksista. Yogaia on muutenkin kohtuuhintainen, mutta sen voit voittaa tästä Zalandon kilpailusta itsellesi vuodeksi käyttöösi. Eikä varmaan tuo 300€ lahjakortti Zalandoon ja Vitamin Well juomatkaan haittaa?

3. Pidä joogatarvikkeet esillä

Tiedäthän sen sanonnan, poissa silmistä, poissa mielestä?

Käännä se toisin päin ja pidä joogavaatteesi ja -matto esillä. Ei siis nurkassa rumassa mytyssä, vaan houkuttelevasti lähellä valitsemaasi joogapaikkaa. Jos olet päättänyt joogata aamusta, levitä matto jo valmiiksi paikoilleen ennen nukkumaan menoa. Käytä joogatessa mukavia vaatteita, jotta ne eivät vähennä haluasi harjoituksiin.

4. Haasta kaverisi/puolisosi mukaan

Yhdessä treenaaminen on hauskempaa ja voitte tsempata toisianne, kun tekisi mieli jäädä sohvalle. Omalla kohdalla tämä toimii erinomaisesti, sillä jos olen luvannut jotain toiselle, niin sen lupauksen kyllä pidän. Lentopallossa oli aina tilivelvollinen joukkuekavereille.

Jos kaverisi ei innostu yhteistreeneistä niin entä jos löisit vetoa ystäväsi kanssa? Sain ‘motivoitua’ itseni salille sovittuina aikoina, kun olin luvannut miehelleni 20€ joka treenistä, jonka jätän väliin. Jokainen treeni oli todellakin menemisen arvoinen, mutta se lähteminen, se on vaan joskus niin pirullisen hankalaa.

Joskus se treenikaveri voi olla vaikka oma lemmikki, meidän kissat eivät meinaa millään pysyä pois matolta!

5. Aloita pienin askelin

Joskus jo 10 minuutin harjoitus voi tuntua liian isolta harppaukselta, vaikka olisit kuinka päättänyt. Rullaa kuitenkin matto auki ja pue valitsemasi joogavaatteet yllesi. Seiso matolla ja hengitä syvään. Tee yksi helppo asana, vaikka aurinkotervehdys. Jos enempi ei huvita, ei se mitään. Ole armollinen itsellesi ja ole kiitollinen siitä, että edes teit sen yhden asanan, vaikka tuskin se siihen yleensä jää, jos matolle asti pääsee 🙂

 Mikä on sun vinkkisi säännöllisen joogan harjoittamiseen?

0

No Comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.